Med stillhet på schemat



På Vallhallaskolan i Oskarshamn övar eleverna mindfulness två gånger i veckan. Många tycker att stressen och pressen i skolan har minskat. ”Om jag vet att vi har livskunskap – då vet jag att dagen blir okej”, säger David Rosander som går i nian.

Rasten är slut. För David Rosander, Alexander Dolk och fem av deras klasskompisar byts den ganska högljudda, upplysta och stimmiga korridoren mot ett klassrum i mörker. Persiennerna är neddragna, stolarna står i en ring och i mitten brinner ett stearinljus. I bakgrunden hörs dämpad klassisk musik. Det är dags för ”livssamtal” – en del av ämnet livskunskap som är präglat av mindfulness, medveten närvaro.

Killarna sätter sig, alldeles tysta.

– I dag skulle jag vilja att vi pratar om vad det är att vara modig, säger läraren Roger Nilsson.

Alla får prata i turordning. Om de vill.

– Att säga det man tycker och står för, säger Alexander.

– Att vara sig själv och våga gå emot gruppen, säger David.

”Att utsätta sig för fara”, säger någon. ”Att våga erkänna vad man har gjort”, tycker en annan kille. När alla har fått prata fortsätter samtalet kring Rogers uppmaning: ”Berätta om något du gjort som krävde mod.”

I ett annat klassrum har andra halvan av klassen massage. Fjorton flickor i par om två turas om att massera varandra på rygg, huvud och axlar. Lisa Kuhanen-Nilsson har dragit upp sin vita munkjacka över huvudet och hänger över bänken och njuter. Kompisen Jolin Knutström knådar med vana tag över ryggen. Efteråt känner sig Lisa som nykokt spagetti, säger hon och skrattar.

– Det är jätteskönt. Jag brukar försöka att koppla bort mina tankar och bara vara, men det är skitsvårt. Efter ett tag börjar jag tänka ”tänker jag på något nu?”.

Fem klasser på Vallhallaskolan i Oskarshamn använder mindfulness i undervisningen efter att ha varit med i ett forskningsprojekt för fyra år sedan initierat av psykologen Yvonne Terjestam (se artikeln nedan). Utöver massage och livssamtal ingår meditations- och avslappningsövningen ”stillhet”. För eleverna har det blivit en viktig del av vardagen i skolan.

Lisa tycker att det är skönt att kunna släppa allt det som stressar i skolan och bara koppla av.

– Vi har så mycket att tänka på nu i nian. Det är nationella prov, gymnasievalet och alla läxor. Att ta det lugnt en stund på dagen hjälper mig att kunna fokusera bättre. Jag brukar bära med mig känslan av lugn hela dagen, säger hon.

David Rosander och Alexander Dolk håller med.

– I skolan måste man prestera hela tiden. Livskunskapen har blivit den bästa tiden i skolan. Det är ingen vanlig lektion utan man är med alla sina kompisar och pratar om viktiga saker och har det skönt, säger David.

När de startade med mindfulness i sjuan, tyckte de att det var konstigt och svårt. De var vana vid att ha ständig koll på vad som pågick i klassrummet.

– Bara det där att lägga sig ned på bänken och slappna av – jag kunde inte, säger Lisa. Jag tyckte det var tråkigt. Och det blev pratigt och skrattigt i början. Men nu önskar jag att vi skulle fortsätta med detta på gymnasiet.

Alexander tyckte först att det var märkligt att man skulle ta på varandra, trycka och massera. Nu är massagen det bästa inslaget i livskunskapen.

– Jag brukar tänka på allt möjligt. Tankarna flyger. Efteråt känner jag mig riktigt avslappnad. Men alla masserar inte bra!

Alexander, Lisa och David känner sig mindre stressade på fritiden, och relationen till klasskompisarna har förbättrats. De har lättare för att sätta sig in i vad andra känner och tycker.

– Under livssamtalen får man lyssna till dem som man vanligtvis kanske inte pratar så mycket med. Att höra deras åsikter om vad som gör en riktigt arg till exempel gör att man lär känna dem på ett djupare plan, säger David.

– På det sättet kan man säga att man lär känna sig själv också, säger Lisa.

Lärarna i det arbetslag som använder mindfulness i undervisningen är överraskade av de positiva effekterna – både på lärare och elever. Lektionerna har blivit lugnare och effektivare. – Eleverna har blivit mer närvarande. I dag ber de ibland om att få börja med en stunds ”stillhet” före ett prov, för att kunna komma ned i varv, säger svenskläraren Elisabeth Wanneby.

Eleverna har också blivit tryggare med varandra och relationen mellan elever och lärare har fördjupats, tycker Roger Nilsson som är SO-lärare.

– Vid livssamtalen är det eleverna som ska diskutera, men ibland vill de att även jag ska vara med. Att jag berättar om egna erfarenheter gör att vi har fått en annan närhet till varandra.

Även gemenskapen i arbetslaget har förbättrats, säger specialläraren Mariann Henriksen. De har skrattat och gråtit tillsammans när de själva provat på livssamtal. De har infört yoga två morgnar i veckan innan lektionerna börjar, för att få en skönare start på dagen.

– Vi mår alla bättre som lärare. Förut stod jag och stampade och blev frustrerad när kopieringsapparaten var upptagen några minuter. Nu står jag lugnt och väntar och tänker ”hur känns det under fötterna just nu?”.


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/med-stillhet-pa-schemat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar