Vi underkastar oss vad som helst för ett bekvämare liv

På fredag har Stefan Jarls nya dokumentärfilm ”Underkastelsen” premiär. Filmen handlar om de 100 000 kemikalier vi dagligen utsätts för, vad vi har dem till och vad de gör med oss och vår hälsa. För att ta reda på detta låter dokumentärfilmaren själv bland annat undersöka vilka kemikalier som åker omkring i hans eget blod.

Så Stefan Jarl, vad är det vi kommer att få se?
- En film, som från min sida både är ett rop på hjälp och en varning. Jag föddes kemikaliefri men det gör inte barn idag. Genom moderkakan och blodet nås barnet av mängder av kemikalier redan innan det föds. Jag vill bland annat med filmen belysa fostrets utsatthet. Filmen har jag gett undertiteln ”till de oföddas försvar”.


Stefan Jarl låter sig själv bli undersökt i dokumenterfilmen "Underkastelsen" som handlar om kemikalierna i våra kroppar

Vilken var den mest chockerande upptäckten du gjorde under arbete medfilmen?
- Att jag hade så pass höga värden av ytaktiva smutsavvisande ämnen, som PFOS och PFOA, samt PBDE från flamskyddsmedel i blodet. Med hjälp av djurförsök har man kunnat se att dessa ämnen ligger bakom många av våra ”välfärdssjukdomar”, som en forskare säger i filmen, om detta gäller djur varför då inte människan?

Varför ville du göra den här filmen?
- Jag är en naturmänniska. Jag vill visa hur naturen svarar på vårt beteende. Vi underkastar oss för vad som helst i tron om att vi ska få ett bekvämare liv. Men vi får betala ett högt pris för den kemiska belastningen som det bekväma livet ger.

Vem vill du ska se den här filmen?
- Inte de unga. Vi kan inte lägga problemet med kemikalierna på våra barn. Det här är en film för 45+. Filmen vänder sig till dem som har makten att förändra, som politiker. Och till gröna kemister som kan visa att det finna andra vägar att gå.
- Det är svårt att som enskild individ kunna undvika kemikalier. Jag vill visa något som folk inte känner till och sätta press på dem som faktiskt bär ansvaret att kunna förändra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar