Startpunkten Del 2


"Orsaken till lidandet"

Världen vi lever i är inte som i sagornas värld, där alla lever lyckligt i alla sina dagar. Vi kan inte undvika att livet är ofullständigt, ofullkomligt, otillfredsställande - sanningen om lidandet.

Det viktiga är därför att ta reda på om lidandet har en orsak, och om det i så fall går att upphäva denna orsak, så att också lidandet upphör. Om vårt lidande orsakas av slumpmässiga faktorer som vi inte kan styra eller påverka, då är vi maktlösa och kan lika väl ge upp våra försök att finna en väg ut ur lidandet.

Buddha insåg att vårt lidande inte uppstår av en slump. Det finns orsaker till lidandet, precis som det finns orsaker till alla fenomen. Lagen om orsak och verkan – Karma – är universell och grundläggande för all existens. Orsakerna ligger inte bortom vår kontroll.

Karma
Ordet Karma betyder ofta till vardags ”ödet”. Tyvärr är det raka motsatsen till hur Buddha använde begreppet. Ödet är något utanför våran kontroll, styrt av försynen, något förutbestämt för var och en av oss. Karma betyder deremot ordagrant ”handling”. Våra handlingar är orsaken till det vi upplever.

”Alla varelser äger sin egna handling, ärver sin handling, uppstår ur sin handling och är bunden till sina handlingar, deras handlingar är deras tillflykt. Såsom deras handlingar är, ädla eller oädla, så blir deras liv.”

Allt vi möter i livet är resultat av våra egna handlingar. Därför kan vi styra vårt öde genom att styra våra handlingar. Var och en är ansvarig för de handlingar som ger upphov till sitt lidande. Var och en kan göra slut på det lidande som orsakas av sina handlingar. Buddha sa;

Du är din egna herre,
Du skapar din egna framtid.

Vi är alla, var och en av oss, som en person med förbundna ögon, som aldrig lärt sig köra bil och nu sitter vid ratten i hög fart på en starkt trafikerad väg. Den föraren kommer knappast fram utan att råka ut för en olycka. Han tro att han kör bilen, men i själva verket är det bilden som kör honom. Om han vill undvika olyckor så måste han lära sig köra bil utan ögonbindel. På samma sätt måste vi bli medvetna om vad vi gör och lära oss leva så, att våra handlingar verkligen leder oss dit vi vill.

Tre slags handlingar
Man kan handla på tre sätt: fysiskt, i tal och mentalt. Vanligtvis lägger vi störst vikt vid fysiska handlingar, mindre vid tal och ännu mindre vid mentala uttryck. En fysisk handling och en handling i ord kan ha helt olika innebörd, beroende på avsikten bakom. Detsamma gäller vid vårat tal; avsikten är viktigast.

Ord, handlingar och deras yttre effekt är bara en följd av våra mentla handlingar. Ord och handling kan bara bedömas korrekt om man ser till vilken avsikt de ger uttryck för. Det är den mentala handlingen som är den verkliga Karma, den orsak som ger resultat i framtiden. Buddha insåg denna sanning och förklarade;

Sinnet föregår alla uttryck,
sinnet är viktigast,
allt skapas av sinnet,
om du talar eller handlar med orent sinne,
följer lidandet dig som hjulet
följer dragoxens klövar,
Om du talar eller handlar
med rent sinne
följer lyckan dig som din
egna skugga, oskiljaktig.

Lidandets orsak

Men vilken mental handling är det som bestämmer vårt öde? Om sinnet bara består av medvetande, urskiljning, förnimmelse och reaktion, vilken av dessa är det då som ger upphov till lidandet? De är alla till en viss grad inblandade i lidandets process. De första tre är emellertid främst passiva. Medvetandet tar bara emot sinnesintryck, urskiljer, kategoriserar dessa intryck och förnimmelsen signalerar att dessa två fenomen har inträffat, Deras uppgift är alltså endast att ta emot och systematisera inkommande information. Men när sinnet börjar reagera ersätts denna passiva process av att man attraheras eller stöter bort, gillande eller ogillande. Denna reaktion sätter igång en ny kedja av händelser. Sinnets reaktion finns i början av denna kedja, därför sa Buddha;

Allt lidande som uppstår
har sin orsak i en reaktion,
om alla reaktioner upphör
finns inte längre något lidande.

Sinnets reaktion är alltså den verkliga Karma, den verkliga orsaken till lidandet. En enda flyktig reaktion av gillande eller ogillande är kanske inte särskilt stark och gör inget djupt intryck, men den kan få en samlad effekt. Om den upprepas om och om igen, intensifieras den med varje upprepning och utvecklas till begär eller motvilja. Detta är vad Buddha i sitt första föredrag kallade tanha, vilket betyder ”törst” ;

den mentala vanan att längta omättligt efter vad som inte finns, vilket innebär en lika ohjälplig otillfredsställelse med vad som är. Och ju starkare längtan och otillfredsställelsen blir, desto mer lidande orsakar de.

Första steget att bli fri från detta lidande är att acceptera att det är verkligt. Det är verkligt inte bara
som ett filosofiskt begrepp eller trossatts, utan som något som påverkar oss alla i våra liv. Accepterar vi detta och förstår varför vi lider, kan vi börja köra bilen själva i stället för att bli körda.
När vi lär oss förstå vår egna natur genom direkt erfarenhet tar vi de första stegen på den väg som leder ut ur lidandet.

Ur boken Vipassana Meditation, som den lärs ut av S.N. Goenka.

Nästa Del 3 - blir om ”Roten till problemet, Vad är lidandet ? ”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar