Vad är nuet ?



Vad är nuet?


Vad är nuet inte ? skulle jag föreslå att vi börjar i den änden, vi vänder på steken. Nuet är inte framtiden och nuet är inte dåtid alltså historien eftersom varken framtid eller historien längre existera, bara som ett minne eller som en ren fantasi.

Nuet är inte något man kan planera inför eller något man kan ta sig till. Många som jag träffar praktiserar mindfulness och beskriver det som att de är i historien och gräver i skuld och skam för att sedan kastas in i framtiden och oroa sig för saker som inte har kommit ännu, för att de sedan ska ta sig till nuet med hjälp av mindfulness och bli närvarande nuet, men när de är i historien och i framtiden är de fortfarande i nuet även om de i sin mentala dela av hjärna tänker sig bort och in i framtiden och tillbaka till dåtiden. Nuet är alltså inget man kan tänka på eller ta sig till eftersom nuet är här hela tiden.

En speciell sinnesnärvaro kan beskriva nuet på sin höjd som att alla sinnena är närvarade. Många kallar det sinnesro, man har ro i sinnet men frågan är hur länge?

Att försöka beskriva nuet är att ta sig så långt bort från nuet som det bara är möjligt, men att prata om vad nuet inte är? gör det möjligt att bara betrakta det som blir kvar när man har skalat en banan.

Vem är jag eller vem är jag inte?

Precis så är det med dig själv också att när du försöker leta efter dig själv och vem du är - så gör du det till en ren omöjlighet att komma fram till de rätt svaren. Det är som att förska fånga sin egna svans. Jag har nu hållit på i 15 år att försöka söka svaren på vem jag är och vad meningen med livet är osv ? Men det ända jag fan var ren och skär förvirring eftersom ingen kan beskrivas med ord eller för den delen sökas efter.

Eftersom jag redan är här i nuet och har alltid varit sedan jag föddes så det finns inget att söka efter och det är det som är meningen med livet - att leva livet, inte att söka efter det.

Om man inte känner sig själv och den man är, (((alltså inte den man vill vara eller vad man vill göra))) utan mera vem man är just precis nu i detta nu så blir det som att man måste tuna in sig till nuet med hjälp av olika redskap, minfulness eller meditationer av olika slag. Men som en lärare i meditation sa till mig, " - du försöker meditera Joa, då går det inte, bara va, det är meditation, inte att göra - Görandet tillhör egots värld - Varande tillhör din naturliga essens som den är.


Nuets fiende Nr: 1 Egot

Nuets värsta fiende nummer 1 är egot. Egot livnär sig på tankar, och tankar kommer från historien och fantasier om framtiden. Egot livnär sig på att leva i historien om sig själv och i framtiden om sig själv. I nuet upplöses egot eftersom det då inte längre finns några tankar att identifieras sig med. I nuet dör egot.

Förstår du detta och du har kommit långt, längre än mina 15 år av studier i ämnet andlighet och personlig utveckling. All hundratals olika böcker jag läst, olika religioner från kristendom till Kabbalah, Buddhism studier i psykologi, ekologi, sociologi osv spelar ingen roll. Allt detta jag läst är förkastligt eftersom jag fanns här hela tiden men alla böcker sa något annat, alla pratade bara om hur jag var relaterad till historien och framtiden, psykologerna skulle kolla upp historien och de andliga vill spå framtiden om hur upplyst jag skulle bli osv, sjukt.

Du är här just nu och du behöver inte leta efter något, du är perfekt som människa och har alltid varit perfekt som du är. Men ingen har talat om för dig vad din egna mänskliga natur är eftersom det här samhället bygger inte på såna typer av människor, vårat samhälle är uppbyggt av egon för egon.

Back To The Essence of love


Samanfattning; nuet är här och det är du med, det finns ingen annan mening än att leva livet just nu, men alla söker efter livets mening där borta och därför missar det livet, det blir bättre sedan. Det spelar ingen roll om du läser och studerar 1 miljon olika saker så är du ändå här just nu och är perfekt som du är, även om du inte tror det, tro tillhör egots värld, den sjuka världen, den infekterade världen där det är möjligt för självmordsbombare att bli till och andra våldsamma människor föds in i trons dåraktiga värld.

Du har redan alla kunskap i dig och du har alla redskap/verktyg som behövs för att leva livet fritt från känslomässig smärta och alla former av lidande. Men precis som det är för en ung grabb som börjar sin första dag på bilmekaniker-utbildningen så behöver han först veta vad en bils natur är, alltså hur den fungerar och vad varje del är för något på bilen tills att han kan börja använda sin verktyg för att laga bilen. Vi har inte fått lära oss detta i livet, varken från föräldrar eller från skolan eftersom de till hör egots produkt.

kärlek4u är en körkorts-utbildning i att vara människa som du själv kan gå snart inom snar framtid........ håll ut







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar