egot 3


Att känna dig själv kontra att ha kunskap om dig själv

Du kanske inte vill lära känna dig själv för att du är rädd vad du kan få reda på. Många har en hemlig rädsla för att de ska vara dåliga människor. Men ingenting som du kan få reda på om dig själv är du.
Ingenting som du kan veta om dig själv är du.
Medan somliga inte vill veta vem de är därför att de är rädda, är andra omättligt nyfikna på vilka de är och vill veta mer och mer.

Du kanske är så fascinerad av dig själv att du ägnar åratal åt att gå i psykoanalys, gräver i varje liten aspekt av din barndom, blottlägger hemliga rädslor och önskningar och hittar lager efter lager av komplexa företeelser i din personighet och karaktär.
Efter tio år kanske terapeuten tröttnar på dig och säger åt dig att du är färdig med din terapi.
Han skickar hem dig med en dossier på femtusen sidor. Hela den handlar om dig,
här står det vem du är.

När du bär hem den tunga luntan ersätts den första tillfredsställelsen i att äntligen veta vem du är snart av en känsla av ofullständighet och en smygande misstanke om att det måste finnas mer att säga om dig än det här. Och det finns faktiskt mer – kanske inte i kvantitativa termer av flera fakta, utan saker av en djupare och mer kvalitativ art.
Det är inget fel med psykoanalys eller att ta reda på mer om ditt förflutna så länge du inte förväxlar kunskapen om dig själv med att känna dig själv.
Den femtusensidiga dossiern handlar om dig, om innehållet i ditt sinne som är betingat av det förflutna. Allt det som du får veta genom psykoanalys eller självobservation handlar om dig.

Det är inte du.

Det är innehållet, inte essensen. Att gå bortom egot är att kliva ur innehållet. Att känna dig själv är att vara dig själv, och att vara dig själv är att sluta identifiera dig med innehållet.

De flesta människor identifierar sig själva genom innehållet i sitt liv. Allt som du uppfattar, upplever, gör, tänker eller känner är innehållet. Innehållet är vad som fångar de flesta människors uppmärksamhet helt och hållet, och det är vad de identifierar sig med. När du tänker eller säger ”mitt liv” menar du inte det liv som du är utan det liv som du har, eller tycks ha. Det syftar på innehållet - din ålder, din häls, dina relationer, din ekonomi, ditt arbete och dina levnadsförhållanden, liksom ditt mentala och emotionella tillstånd. De inre och yttre omständigheterna i ditt liv, ditt förflutna och din framtid, hör till innehållet, liksom alla händelser, det vill säga allt som händer i ditt liv.

Vad finns det då förutom innehållet?

Det som gör det möjligt för innehållet att finnas – Medvetandets inre rymd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar